Nadżerki

Nadżerka szyjki macicy jest ubytkiem nabłonka tego narządu. Ma postać niewielkiej rany, która powstaje wtedy, gdy nabłonek z części pochwowej zaczyna nachodzić na nabłonek kanału szyjki macicy.

Szacuje się, że nadżerka jest problemem dotykającym nawet co trzecią kobietę.

Do powstania nadżerki może dojść z wielu przyczyn, między innymi:

• jako efekt niedoleczonego stanu zapalnego pochwy lub sromu
  • po urazach mechanicznych, na przykład podczas współżycia
  • po porodzie, który osłabia szyjkę macicy
  • po poronieniu
  • przy stosowaniu antykoncepcji domacicznej

Objawy

Bardzo często nadżerka nie daje żadnych specyficznych objawów, które mogą wskazywać na jej obecność.

Na nadżerkę mogą wskazywać między innymi upławy o nieprzyjemnym zapachu, które mogą podrażniać okolice sromu, wywołując uczucie pieczenia i swędzenia. Nadżerka może także powodować krwawienia, które pojawiają się pomiędzy miesiączkami oraz podczas stosunków płciowych.

Z powyższymi objawami warto zgłosić się do lekarza ginekologa, który wykona odpowiednią diagnostykę.

Diagnostyka

Diagnostyka nadżerek polega przede wszystkim na wykonaniu badania ginekologicznego, podczas którego ginekolog ogląda szyjkę macicy.

W celu rozpoznania nadżerek wykonuje się również cytologię, która pozwala na ocenę stanu szyjki macicy, w tym także stanów zapalnych i nowotworów. Wykonuje się także posiewy mające na celu wykrycie infekcji – bakteryjnych, wirusowych, grzybiczych. W wybranych przypadkach przeprowadza się kolposkopię, czyli badanie polegające na powiększeniu obrazu szyjki macicy przez specjalny mikroskop podłączony do komputera.

Leczenie

Nadżerki mogą być leczone z wykorzystaniem różnych metod, zależnie od wyników badań, rozległości zmiany, jej przyczyny.

Najczęściej leczenie nadżerek mniejszych rozpoczyna się od stosowania globulek dopochwowych, które mają na celu zagojenie zmiany.

Stosuje się także inne, bardziej inwazyjne metody, w tym usuwanie nadżerek z wykorzystaniem koagulacji chemicznej, elektrokoagulacji, zamrażania czy fotokoagulacji.